یادداشت مرتضی شمس آبادی

جادوی سپنتا

جادوی سپنتا
یادداشت مرتضی شمس آبادی بر کتاب سپنتای جادوگر سینا تهرانی

سپنتای جادوگر، اثر سینا تهرانی که در اولین سری انتشار خود در سال 1384 از نشر موج ماند و دیگر تجدید چاپ نشد. این کتاب نمونه ای بارز از طرح داستانی است در انتظار رمان شدن. نثر ساده و بی پر و بال و کلی گویی های نویسنده، بیشتر از اینکه روایت کننده یک داستان جذاب باشد، نمایش دهنده فکرهای بلند بلند نویسنده و یک طرح رمانِ طولانی است.

می توان به راحتی ردپای چندگانه هری پاتر را در داستان و حتی شخصیت های آن دید. برای مثال جادوگری که در هری پاتر چیز مذموم و نهی شده ای نیست، در سپنتای جادوگر هم امری است که می توان برای امور خوب از آن استفاده کرد و هیچ ایرادی و اشکالی در استفاده از آن نیست. چیزی که نه در فرهنگ ایرانی و نه در فرهنگ اسلامی ما جایی ندارد.

گویی نویسنده می خواسته برای سپنتا دنباله ای بنویسند. این از نوع پایان بندی و نحوه نام گذاری کتاب قابل حدس است که این خواسته ناکام مانده و در همان جلد اول به خواب رفته. سپنتای جادوگر، جواهر قدرت، داستان پسری است که با کمک یک جادوگر به دنیا می آید و سه قدرت علم، جادو و شجاعت به او اعطا می شود تا نقشه خائنی را قبل از رسیدن به سلطنت به هم بزند که اگر چنین نکند، آن خائن شکست ناپذیر خواهد شد و سپنتا نیز می میرد و لحظه موعود برای سپنتا بیست سالگی اش خواهد بود.

این داستان که رنگی کم رنگ از ایران و یونان و افسانه هایشان دارد، می تواند بازنویسی شود. نویسنده اگر همتی کند و باز بنشیند و بنویسد، می تواند چندگانه ای خوب از دل این داستان بیرون کشد؛ به شرطی که قواعد و پرداخت خوب رمان را در نظر بگیرد. داستان گویی اش را بهتر کند و به فرهنگ و تاریخ توجه بیشتری داشته باشد. از آنجا که سال ها از انتشار این کتاب می گذرد و کمتر کسی آن را دیده و خوانده، بازنویسی و جان بخشی دوباره به این داستان در یک چندگانه جدید می تواند این امکان را ایجاد کند که با اقبال مخاطب مواجه شود.

 

 

پینوشت:

– تاریخ نگارش 27مهر1397

– انتشار در سایت مرتضی شمس آبادی مورخ 14خرداد1401

+ برای تهیه سپنتای جادوگر با نشر موج تماس بگیرید

1 دیدگاه دربارهٔ «جادوی سپنتا»

  1. سلام

    ممنون از نوشتار شما

    من این کتاب رو در سن چهارده سالگی نوشتم و با هزینه شخصی در شانزده سالگی چاپ کردم. متاسفانه ارتباط پایداری با ناشر برقرار نشد. کتاب دوم در ادامه داستان ۴۰۰ صفحه ای هست اما چاپ نشد چون زمانی که قصد چاپ کردم هم سهمیه کاغذ گران شد، هم ناشر ها دوست نداشتن ادامه کار انتشارات دیگه ای رو بدن و هم اینکه بخاطر مسائل سیاسی زمان احمدی نژاد و نقل قول های مربوط به رمالی و امثالهم جو سیاسی فرهنگی مناسبی هم نبود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

Scroll to Top
اسکرول به بالا